Cloud telefonie; wel of niet implementeren? 

0 Shares
0
0
0

Met de komst van internet ontstond er ook al snel de mogelijkheid om te bellen via dit medium. Daar lag de basis van de zogenaamde cloud telefonie. Cloud telefonie staat ook wel bekend als VoIP (Voice over Internet Protocol) of internettelefonie. Het komt er op neer dat het een systeem is waarbij telefoongesprekken plaatsvinden via internet, in plaats van via traditionele analoge telefoonlijnen. Dit betekent dat spraakdata wordt omgezet in digitale signalen en verzonden via een breedbandinternetverbinding. Deze technologie biedt aanzienlijke voordelen ten opzichte van conventionele telefoniesystemen. 

Hoe werkt cloud telefonie? 

Wanneer je spreekt via een cloud-telefoonsysteem, wordt je stem omgezet in zogenoemde digitale data. Deze data wordt via internet naar de ontvanger gestuurd. Aan de ontvangende kant wordt de digitale data weer omgezet in een spraaksignaal dat de ontvanger vervolgens weer kan horen. De gesprekken worden beheerd en doorgestuurd door een server in de telefonie cloud. Dit maakt het mogelijk om zonder fysieke telefooncentrales te werken. Dit maakt ook dat cloud telefonie gebruikt kan worden via verschillende apparaten zoals VoIP-telefoons, computers, smartphones en tablets. Dat maakt cloud telefonie helemaal van deze tijd, je kan dus niet alleen bellen waar je wilt maar ook met wát je wilt. 

Voordelen van cloud telefonie 

Cloud telefonie kent vele voordelen, allereerst is het zeer voordelig. Het bellen via internet is veel goedkoper dan bellen zoals we dat kennen van vroeger. In het binnenland vallen die verschillen nog wel mee, maar vooral bij internationale gesprekken ga je de verschillen al snel merken. Het fijne aan cloud telefonie is daarnaast dat het eenvoudig op én af te schalen is. Dit is fijn waar het gaat om bedrijven die snel kunnen groeien zoals start-ups en scale-ups. Daarmee is het heel flexibel, zowel in omvang als voor de locatie waar je het gebruikt. Dat is iets wat uiteraard helemaal aansluit bij het hybride werken van vandaag de dag. Ook kun je vaak nog andere functies gebruiken wanneer je gebruikmaakt van deze service, denk aan de zogenaamde voicemail naar e-mail, call forwarding en gespreksopname. Ook zijn de meeste clouddiensten naadloos aan te sluiten op zaken als CRM systemen en software pakketten, iets wat de efficiëntie verhoogt.  

Kortom, wanneer we kijken naar de toekomst en het nieuwe werken dan kunnen we wel concluderen dat de mate van ‘het hybride zijn’ alleen maar zal stijgen. Cloud telefonie is daarmee een krachtige en flexibele oplossing voor alle uitdagingen die deze vrijheid met zich meebrengt. Het biedt aanzienlijke voordelen op het gebied van plaats-onafhankelijkheid, kosten, flexibiliteit en functionaliteit, waardoor het een aantrekkelijke keuze is voor zowel bedrijven als particulieren. Zeker snelgroeiende bedrijven is het aan te raden, via één systeem kun je in een paar klikken groeien maar ook weer krimpen. Door de overgang naar cloud telefonie kun je profiteren van de nieuwste technologische innovaties en je communicatie naar een hoger niveau tillen. Je sorteert voor op een toekomst qua technologie waarbij we waarschijnlijk nog lang niet aan het einde zijn. Succes met het bellen in de cloud!

0 Shares
Gerelateerd